dimarts, 5 de març del 2013

La classe dels ferrerets



A l'escoleta Teringa, fan feina per projectes i fa la casualitat que ara mateix, estem treballant "els ferrerets". Aquest és alhora el nom que reb la classe dels infants de 2-3 anys i un dels principals motius per treballar envers aquest tema. El motiu de treballar aquest projecte a aquestes alçades de curs, no és altre que l'escolta. M'explic! En principi cada classe treballa el seu nom gairebé a principi de curs, però enguany, els ferrerets tenien molta curiositat per un altre tema: els indis. Així, fins pràcticament després de Nadal, han estat treballant envers aquest tema, engrescats en un altre projecte. Quan ja el varen donar per finalitzat, la tutora els hi va recordar que encara no sabien ben bé què eren i com vivien els ferrerets i així començà el projecte que treballam a dia d'avui.

Així doncs, el passat dimecres vàrem fer una activitat que els infants gaudiren molt. Ells ja saben que els ferrerets són un tipus de granotes, saben quin aspecte presenta el seu habitat natural (han vist fotografies), com també saben que els hi agrada botar de pedra en pedra i que per no caure's, han de posar les mans obertes. Per poder donar als infants l'oportunitat d'imitar la conducta, a fi d'interioritzar l'aprenentatge, la tutora va proposar una activitat. Després de mirar una sèrie de fotografies i observar bé quina era la postura de les "mans" dels ferrerets i com ho havien de fer per agontar-se a les pedres, varem començar per assajar aquest moviment. 


A continuació, varem col·locar unes caixes baixes i resistents (de l'estil de les caixes de fruita) per tota la classe a mode de pedres, que s'havien d'anar "conquerint".



Al començament de l'activitat, com no hi havia una caixa per infant (intencionadament), els infants es varen començar a donar conflictes per la "custòdia" de les caixes. Així, la tutora va proposar una estratègia diferent: fer dues fileres de caixes, on els infants havien de guardar torn per tal de fer una volta completa. La tensió va desaparèixer aviat, i els infants es mostraren respectuosos a l'hora d'esperar el seu moment per poder experimentar amb les caixes, i així, tots varen poder intentar-ho. Alguns d'ells tenen la motricitat bastant desenvolupada, mentre que d'altres encara no coordinen bé el moviment de les mans o tenen manca d'equilibri; per això, aquest exercici, a part de treballar el mitjà de desplaçament dels ferrerets, ha ajudat als infants a continuar els seus aprenentatges motrius en una proposta globalitzadora quant al seu desenvolupament.




A aquesta entrada he utilitzat les etiquetes 1.2., perquè he narrat l’observació d’allò que he considerat una bona pràctica per part de la tutora amb els infants ajudant-los a evolucionar en el seu propi procés d’aprenentatge; i d’altra banda la 4.1., ja que parlam de la feina per projectes com a marc teòric que justifica la pràctica que s’ha duit a terme.





1 comentari:

  1. De totes les entrades he elegit aquesta perquè m'ha cridat l'atenció el nom de l'aula, m'ha resultat simpàtic retrobar els ferrerets com a nom d'aula, ja que a les meves pràctiques al cicle de 0-3 anys també em vaig convertir en ferrereta.
    He trobat molt interessant que treballin per projectes, és una metodologia que m'agrada molt i que trobo que es ideal per treballar a partir dels interessos dels infants, d'una forma global i útil; he pogut comprovar com realment els aprenentatges que es realitzen s'interioritzen i crec que això es bàsicament perquè els infants s'engresquen totalment ja que realment es treballen els seus interessos. Per aquest motiu, també he trobat molt interessant que la tutora tengui la capacitat d'observació suficient per veure quins són els interessos que prioritzen els infants, per tant, que pugui aplaçar el projecte principal dels ferrerets i començar per els dels indis demostra que realment respecte el principi del treball pels projectes, treballar a partir dels interessos dels infants. En quan a l'activitat realitzada m'ha encantat! Com molt bé has dit, es una manera de treballar la motricitat i l'equilibri a més de investigar aspectes dels ferrerets d'una forma global i integrada i totalment lúdica, però a més a més heu treballat també aspectes actitudinals, per tant, es impressionant com una bona idea i unes simples caixes s'han transformat amb una activitat realment aprofitosa.

    ResponElimina