dijous, 16 de maig del 2013

Altres projectes de millora

A l'entrada anterior presentava el que serà el nostre projecte de millora a l'escoleta Teringa. Un projecte o pla de millora, sorgeix de les necessitats viscudes; bé sigui per millorar alguna cosa que no funciona així com cal o bé com a proposta d'alguna cosa nova que pot donar valor al centre. Aquestes propostes poden afectar a una fracció petita del centre, tant en espai com en agents implicats, o tractar-se d'un canvi que influeix a tot el centre, o que fins i tot, suposi un treball col·lectiu de tota la comunitat educativa, inclòs, l'equip educatiu, els infants o les famílies.

Tot i això, aquest canvis no es podran dur a terme sense un equip de mestres implicats, que cerquen la innovació i la millora de manera constant; serà així com es podran fer canvis i propostes que facin de l'escola un espai viu. Així, com ens deia l'escriptor anglès Aldous Huxley, "existeix al menys un racó de l'univers que amb tota seguretat pot canviar, i ets tu mateix".

Vull dir que tenia intenció d'investigar més enllà dels blocs dels meus companys i les meves companyes, però aquest és un tema que crec que encara no està molt present a la xarxa, o jo personalment, no he tengut sort en la cerca de material documental envers el tema. Hem qued però amb un que he trobat que pens que és un tema molt important i que sovint no es tracta de manera explícita; aquest és "el traspàs de l'etapa 0-3 a l'etapa 3-6 anys". Així doncs, he decidit triar-ne a part dos propostes d'entre els blocs que ja conec, ja que també he trobat propostes molt engrescadores!

Traspàs de l'etapa 0-3 a 3-6 anys

Sovint hem sentit parlar de l'angoixa que suposa per a infants i familias el pas de l'escoleta a l'escola, i com aquest començ suposa un nou període d'adaptació, de vegades més complex i extens en el temps. Per aquest motiu hem pareix un bon projecte de millora, ja que si escoletes i escoles treballen plegades per minvar l'estrès d'aquest traspàs, tothom pot sortir-ne beneficiat.

Sempre es xerra de l'infant com a un ésser global i de la importància de la continuïtat en l'educació dels més petits, però existeix una separació entre les dues etapes que sembla incoherent a aquesta concepció.  Crec que el canvi comença per assumir que realment són dues etapes que conformen però un mateix període i que els centres han d'implicar-se en aquesta adaptació des d'abans de l'arribada dels infants. Més a més, coneixent la importància que té aquesta etapa al desenvolupament integral de l'infant com a adult en potència i a la formació de les seves passes cognitives i aptitudinals, a part del principi de la identitat tant individual com de grup.

Aquest projecte proposa unes dinàmiques bastant adients en si mateixes, però també cal dir que podrien estar més desenvolupades. Tot i això, crec que la coordinació de dos centres per una cosa tan senzilla com és una visita, és absolutament viable i trob que aquestes propostes serviran realment per fer conscients als infants del procés de canvi en el qual es troben immersos.

El pati, un moment de joc


El joc lliure és una de les fonts més riques de l'educació, ja que és així com els infants poden gaudir d'un temps sense pressions i de l'aprenentatge que proporciona l'experimentació individual. El temps del pati és una de les peces claus en aquest procés.

Trob que aquesta proposta, les meves companyes han resolt amb creativitat una millora senzilla i de baix cost, que alhora proporcionarà opcions i possibilitats de qualitat per a complementar el joc dels infants. És cert que partien d'uns espais amb potencial, amplis i amb cabuda per a noves propostes, però pens que han trobat solucions adients i ajustades. El fet d'utilitzar material reciclat, no només abarateix els costos, si no que fomenta en els infants uns valors de reutilització i els hi obre les portes a la creativitat de canviar la funcionalitat/utilitat d'un objecte. El fet de tenir en compta les edats dels infants em pareix un detall a destacar, convidant al joc simbòlic o a l'experimentació segons el moment maduratiu dels nins i nines.

S'ha tengut en compta també, que els materials proposats resultin atractius, per tal d'assegurar que aquests conviden a la seva utilització i aprofitament. A part d'aquells objectes creats, també trob molt adient la proposta de pintura mural, ja que aquesta, a part de donar vida i color al pati, convida al joc simbòlic i complementa els materials ja existents al centre.

Per acabar, trob que el punt d'avaluació s'ha resolta també de manera correcta, ja que té en compte tots els agents implicades a l'escola i arriba fins i tot a  fer l'enquesta d'avaluació als propis infants, que són el principal i darrer nucli protagonista d'aquest projecte. Vull donar l'enhorabona a les meves companyies i engrescar-les a seguir la mateixa línia de treball!

L’art a l’escola infantil


Quan parlam d'art a l'escola d'infantil, sovint es relaciona amb tasques de plàstica, estructurades i pautades. Trob que en aquesta ocasió, les meves companyes han tengut present l'amplitud del terme "art" i han volgut incloure a la proposta algunes de les principals disciplines; la pintura, l'escultura i la música. També pens que la realització d'una planificació anual és una feina àrdua, però imprescindible per tal de poder dur a terme una bona pràctica. Un punt afegit del projecte, és el treball del medi ambient, mitjançant la reutilització de materials reciclats i la utilització d'objectes quotidians; això fa aquest projecte sostenible i viable sigui quina sigui la condició econòmica del centre.

Un altre punt destacable és el fet de la visibilitat que se n'ha fet del projecte; pens que ha estat una bona idea aprofitar un espai amb potencial, tenint en compte a les famílies, i oferint transparència per tal que es sentin part activa de l'escoleta.

Pens que l'art i la infància són conceptes que van de la mà, ja que l'experimentació i la manipulació són eines per treballar moltes de les intel·ligències múltiples, a part de ser un camp relacionat amb l'expressió i manifest emocional. No només els infants poden aprendre molt amb aquesta proposta, sinó que les mestres poden aprendre coses d'aquests infants observants les seves representacions; per tant també ho trot una bona eina d'avaluació per als docents.

Per tot això, trot que les meves companyes han realitzat una molt bona feina de planificació, creativa i diferent, i que és una verdadera llàstima que aquest projecte no tengui continuïtat en un futur.

Quant al que fa a les etiquetes emprades, he triat la 1.3. perquè he fet una selecció d’entre els blocs que he visitat i revisat.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada