Fa tres anys que sentim sovint allò que "dels
nostres companys també podem aprendre", i és que qualsevol pot tenir
alguna cosa a ensenyar-nos, fins i tot els infants més petits; per la qual cosa
és imprescindible parar atenció en els detalls d'aquells projectes que han duit
a terme els nostres companys i companyes.
Les dues darreres sessions de classe de l'assignatura
de reflexió i innovació educativa, les hem passat compartint els nostres
projectes de millora i els documentals d'aquelles persones que ja tenen
convalidades les pràctiques de l'etapa 0-3.
Molts d'aquests projectes i documentals han estat
d'una riquesa a destacar. Tot i això, vull fer una reflexió més aviat
generalista, i no puntualitzar cas per cas sinó esmentar alguna exposició
concreta que m'ha duit a reflexionar envers el tema que exposava, per diferents
motius. Algunes de les bones pràctiques, projectes o documentals exposats,
tractaven temes més comuns i més treballats durant aquests tres anys, com el
bon dia, o el canvi de bolquers; aquest
segon a un documental que mostrava una realitat de centre detallista i acurada,
que anava més enllà de la
fonamentació teòrica de Pikler, i mostrava una pràctica vertaderament coherent,
convertint-la en un tret identificatiu del centre Els Molins, de Senzelles. Però s'han compartit tota mena de
propostes: des d'un projecte molt interessant que es fonamenta en acurar la
mirada per fer una avaluació objectiva de l'actuació pedagògica de les seves
tutores, convidant-les alhora a l'autoavaluació i sense necessitat d'un espai
concret o materials; a un altre que ha necessitat de molts de recursos per
renovar els espais exteriors, i al qual les practicants han demostrat una gran
capacitat resolutiva a l'hora de cercar alternatives i material reciclat.
Aquesta darrera proposta (estic parlant del projecte
de millora d’espais exteriors de l'escoleta Els molins, a Senzelles), ens duu a reflexionar sobre la
importància que té la implicació dels docents i de tots els agents implicats a
l'hora de que un centre funcioni; ja no només pel que fa als projectes de
millora, que a aquestes alçades tenim clar que han rebut un suport molt
diferent segons l'escoleta, sinó a nivell global de centre. Algunes persones
comentaven la sort que han tengut aquestes practicants, a l'hora de rebre
participació de les famílies, o d'aconseguir alguns materials que han fet
servir; però s'ha de reconèixer l'esforç que han fet de cara a una bona
planificació, la insistència a l'hora de demanar als pares, i és clar, la feina
i el temps que han invertit per a que tots aquests factors esdevinguessin en un
bon resultat i estèticament brillant. Vull destacar també la correcta
planificació de la part de l'avaluació del projecte, mitjançant enquestes i
altres eines, implicant a docents, infants i famílies.
La proposta anterior, aquella que he esmentat que
treballa un anàlisi profund dels models d'actuació docent, a l'escoleta
d'Esporles, em pareix també un projecte de millora
molt interessant, arriscat alhora que pot esdevenir un repte. El fet que sigui
l'equip docent qui proposa aquest projecte, demostra que són educadores
conscienciades i exigents amb capacitat crítica i voluntat de canvi. Quan dic
arriscat, faig referència a com de compromesa pot arribar a ser la situació per
a les practicants, que han d'emetre el seu judici abans inclús d'haver estat
avaluades elles mateixes. M'imagín que elles es varen sentir una mica violentes
al començament, però que han pogut arribar a comprendre que si la proposta
venia donada pel centre, aquestes mestres estaven disposades a ser avaluades.
Crec que aquesta responsabilitat és una oportunitat per reflexionar també sobre
la pròpia actuació docent i com a mínim pens que aquest projecte pot enriquir
molt a les dues parts implicades, i que es podria dur a terme a qualsevol
escoleta.
Una altra experiència que es va compartir el primer
dia i que m'ha convidat a reflexionar, és en aquest cas una bona pràctica que
ja es duu a terme a l'escoleta Fort de Leau de Menorca. El seu projecte de millora no té res a veure amb l'hort que tenen al centre, però varen compartir
l'experiència que han tengut envers aquest espai i han aportat també algunes
idees que podrien millorar la dinàmica. Aquesta presentació m'ha cridat
l'atenció perquè, per començar és el tema del nostre projecte de millora, i
malgrat es comenci a estendre la creació d'horts escolars, és un tema que
encara no està força documentat. Com ja he esmentat en altres entrades, l'hort
hem pareix una eina imprescindible a les escoles i escoletes urbanes, ja que és
una bona oportunitat per als infants d'explorar el medi natural, sense sortir
de la ciutat; a més de ser també un estri per fomentar valors i
responsabilitats d'una manera lúdica... i implicar a altres agents educatius
com els pares, els padrins, els veïnats... Tot i així, trob que és ben
necessari, com han esclarit les companyes que fan les pràctiques a Fort de
Leau, recordar que la continuïtat entre l'activitat pràctica de l'hort i la
seva presència a l'aula és imprescindible per a assolir uns aprenentatges significatius.
Un dels documentals que m'ha cridat
més l'atenció, potser sigui el que han fet els companys d'Eivissa envers els alumnes
amb Necessitats Educatives Especials. Cal dir que des la seu de Palma es sentia bastant malament i per
aquest motiu no el varem poder acabar de visualitzar. Tot i així, m'ha cridat
l'atenció tal vegada perquè en aquests quatre mesos m'he sensibilitzat amb el
tema, ja que a l'aula on faig les pràctiques hi ha dos alumnes amb NEE. Un
d'ells, és un cas més ambigu però més senzill de treballar, un lleuger retard
maduratiu en un nin que va néixer als set mesos d'embaràs. El cas que m'ha fet
mentalitzar-me i conèixer de més a prop la realitat dels problemes potencials
que pot tenir una família amb un infant amb NEE, és el d'un nin que presenta
trets autistes. En aquest temps, he aprés sobretot que una situació així no és
fàcil per a ningú; ni per a l'infant, ni per a les famílies, ni per als
professionals que fan feina amb el nin o la nina; i que l'aspecte cabdal per a
que l'infant evolucioni, és tenir molt presents les seves potencialitats a
banda de les mancances. He tengut la sort de que la PT (pedagoga terapèutica)
d'aquests infants, s'ha mostrat sempre disposada a resoldre els meus dubtes, i
que la meva tutora té tanta experiència en anys d'ensenyament com amb infants
amb NEE, ja que casualment assegura haver tengut sempre algun alumne d'aquest
caire a l'aula als anys que duu exercint com a mestra. L'altra cosa que m'ha
quedat clara és l'infinita ignorància que existeix envers al tema, i la meva
pròpia, i aquest sentiment ha estat el motor del meu entusiasme per aprendre
més, en concret, sobre l’autisme. És clar que hi ha una pluralitat de perfils
molt més amplia englobada dins el concepte de NEE, i crec que la part teòrica
dins els estudis de magisteri, no dona eines suficients per tractar amb aquests
infants. Jo personalment, estic molt agraïda per la situació que he viscut i
pel suport dels professionals que m'han envoltat, però he de dir que he quedat
molt conscienciada a que em queda un llarg camí que recórrer, i que una de les
claus per fer avenços amb aquests infants, es treballar de la mà de les
famílies, sempre des la comprensió i la empatia, tenint en compte que
l'acceptació és un camí complexe i amb entrebancs.
Una altre proposta de les exposades que m'ha cridat
l'atenció, és el documental "La vida a les parets". A l'escoleta on faig les pràctiques, la documentació
és un tema bastant present, no només a les parets del centre, sinó també a
altres àmbits. Com ja he comentat a altres entrades, fan feina per projectes, i
aquest projectes tenen dos eixos fonamentals de documentació: un plafó que hi
ha a l'aula, a l'alçada i abast dels infants, on trobam fotografies envers el
tema del projecte en qüestió, on els infants poden acudir en voler per
consultar, observar o cercar la verbalització dels conceptes que es treballen
(tant amb el suport de l'adult, com de manera individual o conjunta amb els
seus companys); i l'altre és un recull de fotografies en forma de document, que
relata tot el que han aprés amb el projecte. Cal dir que a més a més, es té
molt present la documentació a les famílies, i s'envien emails contínuament amb
imatges descriptives dels esdeveniments més rellevants. També es realitza un
recull de vídeos al llarg del curs, que es visualitza i s'entrega en
finalitzar, a més a més de trobar les parets del rebedor, decorades amb plafons
de fotografies, dibuixos i notes d'agraïment de pares i d'infants que ja no son
a l'escoleta.
Per finalitzar una bona pràctica que vaig trobar molt
divertida, creativa i fàcil d'incorporar a l'escoleta, que ja havia vist al
blog de la nostra companya Sandra Garcia, és la del racó del moc, a l’escoleta de Huialfàs de Sa Pobla. Parlam constantment d'autonomia, de com
aquesta qualitat és l'eix fonamental de l'educació infantil i més a l'etapa
0-3, però tenim contínuament el paper higiènic a la mà, i les butxaques de les
bates plenes de restes del que ja hem emprat. Amb aquesta pràctica, es romp
així la dependència de l'infant cap a l'adult, fent-lo agent d'un dels moments
fonamentals de cura i higiene personal; i s’ha de dir que tothom surt guanyant!
Cal dir que queden moltes exposicions per comentar i
vull agrair la feina que han fet tot els meus companys i companyes; totes tenen
alguna cosa a destacar i pens que tothom ha fet una bona feina.
Pel que fa a les competències he triat la 1.2., perquè
he fet una reflexió sobre algunes bones actuacions professionals; la 4.2.,
perquè he comparat com es duen a terme algunes pràctiques, bones o no, segons
l'escoleta; i la 5.1., perquè els companys han compartit tant bones pràctiques
com projectes de millora i a aquesta entrada en parl d'ambdós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada