El nom de l'entrada, ve donat pel nom que reb a
l'escoleta on faig les pràctiques el dia de cloenda d'un projecte. Record que,
com ja he esmentat una sèrie de vegades a aquest bloc, a Teringa fan feina per
projectes. Així doncs, es procura reservar una activitat especial, que pugui
servir per revisar tots els aprenentatges del projecte, però que alhora convidi
a a la celebració, per acomiadar així un període que arriba a la seva fi.
A aquesta darrera entrada de "Amb I d'Infant", arriba el moment de mirar enrere i fer una
avaluació final del que ha suposat la creació i manteniment d'aquest bloc, i la
realització de l'assignatura de Reflexió i innovació educativa.
D'una banda, pel que fa doncs al bloc, he de dir que
la meva opinió ha evolucionat radicalment, passant d'una perspectiva més
negativa a una concepció positiva d'aquesta eina.
Pens que a sobre tot, el bloc ha suposat un estri per reforçar
el vincle amb els companys i companyes que,
avesats a veure-nos pràcticament cada dia durant aquests casi tres cursos
escolars, ens hem hagut de distanciar per qüestions bàsicament físiques i de
manca de temps. És aquest caire més personal el que més m'ha enriquit,
compartint les bones pràctiques, els plans de millora, o simplement les observacions
d'aula, amb la possibilitat de llegir la reflexió de la qual han anat
acompanyats, allò que m'ha ajudat a entendre millor l'experiència que estaven
vivint les meves companyes i com ho han fet.
A més a més, això m'ha servit per conèixer la
metodologia, el context i la realitat de les diferents escoletes, que de cara a
un futur professional trob que és interessant; ja que a l'hora de cercar feina,
tots esperam tenir la sort de poder anar a un centre on estem d'acord amb les
dinàmiques que es proposen, per tal de treballar plegats amb un equip docent de
cara a la millora i la innovació del centre en qüestió.
Una altra tasca que ha afavorit ha estat la de
consultar de forma sistemàtica: a altres blocs, a la xarxa, a les lectures...
Ens ha recordat que per a un mestre és imprescindible relacionar la teoria amb
la pràctica, i sobretot, contrastar diferents fonts d'informació, per tal
d'aconseguir una visió global i enriquidora.
L'altre tret fonamental del bloc ha estat, òbviament, la
presa de consciència del nostre propi
procés d'aprenentatge, dels nostres pensaments, de les nostres inseguretats,
dels nostres dubtes... Recurrent al mòdul 1 de l'assignatura cit, "el
terme reflexió fa referència a una mirada professional que permet al docent
analitzar la seva pràctica per tal d'identificar i millorar les decisions
pedagògiques i didàctiques". Crec que
tant el bloc com l'assignatura, ens han brindat l'oportunitat, de fer
conscients i auto-regular els nostres pensaments i sentiments envers el període
de pràctiques.
Crec que xerr en nom d'una gran majoria de companys,
quan dic que el nostre contacte amb el món "blogger" era escàs o nul,
per la qual cosa molts hem estat novells i que això, com record haver llegit
també al mòdul 1, "generà una sensació d'inseguretat" que ens dugué a molts al rebuig inicial. Així,
les qüestions estètiques del bloc han resultat el major entrebanc que he
trobat, però poc a poc, amb els tutorials que se'ns han proporcionat, he pogut
anar personalitzant l'aparença de cara a trobar l'estètica que m'havia
proposat: un bloc senzill alhora que elegant, de fàcil maneig, que contingués
un núvol d'etiquetes i un llistat de blocs amics. Tot i així, la meva opinió,
com crec que la d'altres companys, ha anat canviant considerablement, i he
entès la importància que té aquesta eina al món de l'educació: com pot enriquir
el fet de compartir experiències amb altres centres i docents, com arribar a
les famílies mitjançant una proposta diferent i original, com deixar constància
de la tasca a l'aula o com reflexionar envers la nostra actuació, per mantenir
una autoavaluació constant; sense deixar-nos endur per l'acceleració que vivim
a unes rutines tan marcades.
Així, he de dir que crec que més que un punt i final,
aquesta entrada podria ser un punt i seguit en la meva relació amb aquesta
eina. S'ha convertit d'alguna manera en un diari personal, que en un futur
professional, m'agradaria mantenir; per tal de prendre consciència dels meus
actes, així com per plasmar les experiències dins l'aula i tot allò que pugui
enriquir a algú, així com a jo m'enriqueixen els blocs aliens.
Respecte al tema de les competències, vull dir que en començar no sabia de què estaven
parlant, però he arribat a ser conscient de que és una metodologia que s'està
estenent a Europa i possiblement a moltes de les escoles del món, i que és
també una eina bàsica de reflexió, que d'alguna manera obliga a prendre
consciència del perquè es fan les coses. El fet d'etiquetar-les, hem pareix
sobretot, una bona manera d'autoavaluació, per saber quines tenc més assolides
i quines encara he de treballar d'ara en endavant per tal d'arribar a compondre
un perfil professional i personal més eficaç.
Així, les competències que he triat a aquesta darrera
entrada són la 1.4., perquè amb aquesta entrada es reflexiona sobre com han
evolucionat les pràctiques d'aquesta assignatura i quina és la conclusió; i la
2.4., ja que auto-avaluo el propi procés d'aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada