dijous, 9 de maig del 2013

L'hort escolar




El projecte de millora que hem de desenvolupar per tal que el centre ho pugui dur a terme el proper curs és “l’hort escolar”. Aquest ha estat un projecte de millora elegit pel propi centre i el plantejarem de manera grupal entre les tres practicants que estem ara al centre. 

El treball de l'hort a l'escola, és una forma d’oferir als infants una educació medioambiental, basada en la cura, respecte i defensa de la natura. La nostra és una societat fonamentada en els serveis i la tecnologia, majoritàriament ens dediquem al sector terciari; mentre els paissatges naturals esdevenen urbans i es perd progressivament l’hort en el sentit tradicional.







L’hort és una eina pedagògica que es pot utilitzar a qualsevol nivell educatiu, des d’infantil fins batxillerat, sent recomanable començar a edats tempranes; aquest permet treballar conceptes, hàbits, actituds i procediments, així com valors. L’acció és doncs el mètode d’aprenentatge del treball a l’hort.

Aquesta iniciativa permetrà també la col·laboració d’altres agents educadors, permeabilitzant el centre educatiu amb la intervenció de pares, mares, veïns, gent gran jubilada, etc.; que ajuden a les tasques docents i de manteniment.



El 30 de juny del 2005 l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO) va proposar la creació d’horts escolars per tal de millorar la qualitat de la nutrició i la formació de nens i familiars, aconsellant també que la producció d’aquests horts sigui el gruix de la dieta de productes frescos al menjador escolar.

La proposta de “L’hort escolar” s’emmarca dins d’un concepte més global que anomenem hort no comercial, amb l’objectiu principal que la FAO va proposar el 2005 sobre la producció de fruita i verdura sense ànim de treure un benefici comercial posterior. En el cas de la nostra escoleta, l’ús de les fruites i verdures és per la posterior degustació dels infants.

L’objectiu bàsic del projecte és donar una educació ambiental i un valors que seran extensius a tot el currículum.

Altres objectius que pretenem que assoleixi l’escola amb la construcció de l’hort escolar són:
- Desenvolupar capacitats cognitives motrius d’equilibri personal, afectiu i social contactant amb el medi físic-natural a través de l’observació, manipulació i exploració.
- Sensibilitzar als alumnes per les qüestions medi-ambientals més pròximes interioritzant l’entorn com una font de recursos per satisfer les nostres necesssitats vitals.
- Desenvolupar els valors de solidaritat, col·laboració i coeducació.
- Generar vincles afectius entre escola i alumnes. 

Distribució de l’hort escolar


Amb aquest plànol volem mostrar la distribució de l’hort escolar que proposam per a que l’escola dugui a terme el proper any, amb el començament de curs. Com que l’espai de l’hort no és quadrat ni perfectament rectangular, hem decidit distribuir l’espai en zones. Pujant les escales a mà esquerra hi sembrarem llavors que ens donin verdures, tipus pastanagues, lletugues, tomàtigues.., a la part dreta de l’escala hi sembrarem els fruiters, tipus freses, pomers... i, just pujant de l’escala, a la mateixa zona hi sembrarem plantes aromàtiques. A l’espai on posa plantes es fa referència a unes plantes que ja estan sembrades en tests a l’escola i les redistribuirem en altres zones.

L’escoleta Teringa treballa per projectes durant tot el curs, per tant hem pensat que pot esser un projecte que es dugui a terme durant tot l’any escolar. Per aquest motiu no es tracta d’un projecte d’aula, sinó un projecte paral·lel als altres que es puguin treballar dins el centre. Aquest serà un projecte comú a totes les aules, sobretot les dels més grans i per tant, tal com suggereix Howard Gardner es treballaran totes les intel·ligències amb un projecte complet i globalitzador que suposarà aprenentatges molt diversos. D’aquesta manera, el projecte no només es durà a terme a l’espai exterior, sinó que treballarem els conceptes de l’hort a dins classe, ja sigui amb contes, sembra interior amb oueres per tal que cada infants pugui cuidar la seva pròpia planta...



Hem triat l’etiqueta 5.2., perque pensam que aquesta presentació del projecte consisteix fonamentalment en contextualitzar el projecte de millora que es durà a terme al centre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada