El projecte
de millora que hem de desenvolupar per tal que el centre ho pugui dur a terme
el proper curs és “l’hort escolar”. Aquest ha estat un projecte de millora
elegit pel propi centre i el plantejarem de manera grupal entre les tres
practicants que estem ara al centre.
El treball de l'hort a l'escola, és una forma
d’oferir als infants una educació medioambiental, basada en la cura, respecte i
defensa de la natura. La nostra és una societat fonamentada en els serveis i la
tecnologia, majoritàriament ens dediquem al sector terciari; mentre els
paissatges naturals esdevenen urbans i es perd progressivament l’hort en el
sentit tradicional.
L’hort és una eina pedagògica que es pot utilitzar a qualsevol nivell educatiu, des d’infantil fins batxillerat, sent recomanable començar a edats tempranes; aquest permet treballar conceptes, hàbits, actituds i procediments, així com valors. L’acció és doncs el mètode d’aprenentatge del treball a l’hort.
El 30 de juny del 2005 l’Organització de les
Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO) va proposar la creació
d’horts escolars per tal de millorar la qualitat de la nutrició i la formació
de nens i familiars, aconsellant també que la producció d’aquests horts sigui
el gruix de la dieta de productes frescos al menjador escolar.
La proposta de “L’hort escolar” s’emmarca
dins d’un concepte més global que anomenem hort no comercial, amb l’objectiu
principal que la FAO va proposar el 2005 sobre la producció de fruita i verdura
sense ànim de treure un benefici comercial posterior. En el cas de la nostra
escoleta, l’ús de les fruites i verdures és per la posterior degustació dels
infants.
L’objectiu bàsic del projecte és donar una
educació ambiental i un valors que seran extensius a tot el currículum.
Altres objectius que pretenem que assoleixi
l’escola amb la construcció de l’hort escolar són:
- Desenvolupar capacitats cognitives motrius
d’equilibri personal, afectiu i social contactant amb el medi físic-natural a
través de l’observació, manipulació i exploració.
- Sensibilitzar als alumnes per les qüestions
medi-ambientals més pròximes interioritzant l’entorn com una font de recursos
per satisfer les nostres necesssitats vitals.
- Desenvolupar els valors de solidaritat,
col·laboració i coeducació.
- Generar vincles afectius entre escola i
alumnes.
Distribució de l’hort escolar
Amb aquest plànol volem mostrar la
distribució de l’hort escolar que proposam per a que l’escola dugui a terme el
proper any, amb el començament de curs. Com que l’espai de l’hort no és quadrat
ni perfectament rectangular, hem decidit distribuir l’espai en zones. Pujant
les escales a mà esquerra hi sembrarem llavors que ens donin verdures, tipus
pastanagues, lletugues, tomàtigues.., a la part dreta de l’escala hi
sembrarem els fruiters, tipus freses, pomers... i, just pujant de
l’escala, a la mateixa zona hi sembrarem plantes aromàtiques. A l’espai
on posa plantes es fa referència a unes plantes que ja estan sembrades en tests a l’escola i les
redistribuirem en altres zones.
L’escoleta Teringa treballa per projectes
durant tot el curs, per tant hem pensat que pot esser un projecte que es dugui
a terme durant tot l’any escolar. Per aquest motiu no es tracta d’un projecte
d’aula, sinó un projecte paral·lel als altres que es puguin treballar dins el
centre. Aquest serà un projecte comú a totes les aules, sobretot les dels més
grans i per tant, tal com suggereix Howard Gardner es treballaran totes les
intel·ligències amb un projecte complet i globalitzador que suposarà
aprenentatges molt diversos. D’aquesta manera, el projecte no només es durà a
terme a l’espai exterior, sinó que treballarem els conceptes de l’hort a dins
classe, ja sigui amb contes, sembra interior amb oueres per tal que cada
infants pugui cuidar la seva pròpia planta...
Hem triat l’etiqueta 5.2., perque pensam que
aquesta presentació del projecte consisteix fonamentalment en contextualitzar
el projecte de millora que es durà a terme al centre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada