Avui compartim algunes pràctiques d'aula
que es troben penjades a Internet i a l'abast de qualsevol que vulgui
consultar-les. Totes aquestes
experiències em semblen enriquidores pels infants per un motiu o un
altre; però, he hagut de triar-ne només tres. Això ens recorda que Internet és
una bona eina per a la innovació educativa, de la qual els docents disposen
actualment i que cal aprofitar per a complementar una recerca completa de cara
a la planificació de noves propostes. Vull esmentar que cap d'aquestes activitats està dirigida i
que el paper del docent és, en els tres casos, el d'observar i donar suport i
seguretat a l'infant.
La primera bona pràctica que he triat ha
estat la "Beure amb gots de vidre"
(http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/mallorca/escoleta/escoleta01.htm). Com ja
he comentat a altres entrades, consider l'aprenentatge de l'autonomia com a una
de les bases de l'educació infantil, sobretot al període 0-3. El
desenvolupament d'aquesta autonomia s'aconsegueix justament amb aquells petits
rituals, que formant part de les rutines dels infants, els van acostant poc a
poc a una capacitat de fer, a la definició de la seva identitat, a canalitzar
les seves frustracions,... El fet que ells siguin els qui decideixen quan beure
i que, a més a més, aboquin l'aigua i tenguin un pedaç per eixugar l'aigua que
cau, n'és un principi.
És clar però, que aquestes situacions
s'han de crear i és la mestra o el mestre qui les hi ha de donar cabuda a
l'aula. Així, aquesta pràctica em pareix una bona oportunitat per afavorir
aquest aspecte. Els docents hem d'aprendre també a donar temps als infants, per
que puguin aprendre per la pròpia experiència, per a que tenguin l'espai i
l'oportunitat de ser els protagonistes actius del seu aprenentatge; cal confiar
en les seves capacitats, que sovint infravaloram. El fet que els gots siguin de
vidre i no de plàstic, demostra un extra de confiança per part del docent, i
això també reforça el fet que l'infant es senti segur davant aquesta pràctica.
Per a que tot això sigui possible, també
cal tenir en compte la organització i distribució de l'espai; un espai que s'ha
d'oferir segur, on els materials han d'estar a l'abast dels infants per
propiciar la seva acció i per a que aquesta esdevengui una experimentació de
plaer per a l'infant.
La segona bona pràctica que m'ha cridat
l'atenció ha estat "Materials d'experimentació"
(http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/gava/experiments.htm). Ja he comentat que
l'experimentació és ben bé l'eix de l'aprenentatge i l'estructuració del
pensament. En aquest exemple, la combinació de materials naturals i no
estructurats (com l'aigua, la farina, l'arrós, la sorra...) amb estris de la
vida quotidiana (recipients i contenidors de diferents mides, estris de cuina,
col·ladors...), permet als infants explorar lliurement i començar a observar,
descobrir i conèixer el món que els envolta. Perquè, hem de procurar fugir de
les joguines comercials i convencionals que ofereixen un joc tancant i no donen
peu a l'experimentació, i recordar que l'objecte d'aprenentatge es troba sovint
defora de l'escola, en la quotidianitat i els materials que ofereix l'entorn.
Així, mitjançant una proposta que
resulta lúdica per a l'infant, pot començar el procés d'aprendre les primeres
lliçons de física o matemàtiques (cau l'aigua/la farina, surar/enfonsar-se,
buidam/omplim, ple/buid...); l'infant com a "petit científic" del
qual ens parlava Piaget. Tot això, també ajuda al desenvolupament de la
imaginació i creativitat de l'infant; així com afavoreix, simplement
l'experimentació de sensacions i plaer manipulant els materials.
En darrer lloc, he triat la pràctica que
han anomenat "Juguem amb magranes"
(http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/cucafera/cucafera.htm). M'agrada d'aquesta
proposta que segons expliquen és una pràctica que ha durat en el temps; és a
dir, els infants han començat per conèixer les magranes senceres i han tengut
l'oportunitat de jugar i experimentar amb elles, per acabar obrint-les per
descobrir que amaguen petites granes que els hi han donat molt de joc.
Juntament amb les granes, i com hem vist
a l'exemple anterior, se'ls hi ha oferit una sèrie de materials quotidians per
complementar la experimentació, a part de molt de paper a les taules i al
terra! També com a la proposta anterior, se'ls hi ofereix un material natural
que afavoreix la descoberta i l'experimentació sensorial. A diferència dels
anteriors, aquest material permet la descoberta mitjançant pràcticament tots
els sentits, ja que les poden olorar, tastar, manipular...
Resulta curiós com els infants, tenen
menys problemes per manipular un material nou amb el suport d'altres objectes,
i com van agafant la confiança necessària a poc a poc per poder experimentar de
manera directa amb les mans. Així els infants recorden que les mans, o els
peus, són també eines que els poden ajudar al seu descobriment.
Quant al que fa a les etiquetes de les
competències, he triat primer la 1.2., ja que he hagut d'analitzar un conjunt
de bones pràctiques, i triar algunes de les quals m'han paregut bones
actuacions professionals; per fer-ho, he hagut d'accedir a una sèrie de blocs
on docents d'altres centres comparteixen les seves experiències (1.3.); tot
això amb l'objectiu d'aprendre a identificar i treballar el concepte de bones
pràctiques (4.2.).
Me han gustado mucho tus reflexiones. La última propuesta me ha parecido muy interesante, ya que con un material tan cercano y familiar para los niños se pueden trabajar infinidad de contenidos. El resto de prácticas que detallas, son también muy buenas aunque el resto de tus compañeras ya las han comentado, y ya les he aportado mi opinión.
ResponEliminaAñadir que estoy contigo se deben favorecer la utilización de diferentes partes del cuerpo, como las manos y los pies para poder sentir, crear y experimentar.
Por otro lado, comentarte que tu bloc es muy creativo y bastante claro y organizado, con unas reflexiones muy interesantes.
La primera proposta la vaig llegir ja a una altra companya i la vaig trobar molt interessant ja que és important que els infants sàpiguen identificar les seves necessitats i com les han de satisfer. Aquesta proposta em va fer pensar fins a quin punt tenint marcat totes les activitats diàries i encara que tinguem cada dia (per sort) més escoles on creuen en les capacitats dels infants, aquest aspecte segueix sent decisió dels adults. Les rutines són importants per als petits però hem de fer una rutina el fet de poder veure un poc d’aigua?
ResponEliminaSegons als projectes d’experimentació són molt enriquidors. Quan vaig fer les pràctiques vaig realitzar una unitat didàctica amb intents de 0-1 anys sobre aquest tema i va ser molt interessant. Els meus projectes varen ser amb xocolata, farina i agua i un element que va ser clau va ser un mirall. Vàrem realitzar l’activitat al costat d’un mirall ben gros i quan els infants exploraven, s’apropaven per veure’s. Va ser molt interessant perquè observaven els seus cossos plens de farina o xocolata, alguns es reien, altres estaven ensimismats i altres tenien por perquè no es reconeixien o no els agradava la textura dels materials.
Enhorabona per la teva feina Laura, una besada!!
Hola!! queria comentar la primera práctica, la de beber en vasos de vidrio.
ResponEliminaMe parece cuanto menos curiosa y me parece muy interesante romper con el estilo tradicional de llevar cantimploras.
Me ha encantado una frase que has escrito y me parece muy acertada (pienso que es la realidad) : Els docents hem d'aprendre també a donar temps als infants, per que puguin aprendre per la pròpia experiència, per a que tenguin l'espai i l'oportunitat de ser els protagonistes actius del seu aprenentatge; cal confiar en les seves capacitats, que sovint infravaloram.
¡¡Un saludo y tomo nota!!
Hola!
ResponEliminaHe llegit la teva entrada i m'ha agradat molt. Sobre la primera pràctica volia dir que m'ha agradat molt el que he llegit, i que estic totalment d'acord amb aquesta pràctica i que coses com aquestes (beure amb tassons de vidre per exemple) haurien de tenir lloc dins l'aula.
Estic molt d'acord en que hem de confiar amb les capacitats dels nins i nines i que coses com això fa que es desenvolupi aquesta "confiança" que a vegades manca.
Per acabar dir que sobre la reflexió de la pràctica 2 penso tal com tu, EXPERIMENTACIÓ = EIX D'APRENENTATGE i sobretot m'encanta la teva bona pràctica ja que, és amb elements del dia a dia que veuen a casa seva.
Gràcies per aquesta aportació!