La complexitat de l'explicació de les creences que hom té, és una
qüestió que comença en la formació del propi terme. La paraula creença és una
formació d'origen llatí que
combina el sufixe -entia (que fa referència a un fet, activitat, una qualitat
agent) a partir del verb creure, en llatí credere (posar confiança en, confiar
que). Així, aquest terme fa referència a un sentiment, una idea o estat o
representació mental mental, i totes aquestes són qüestions relatives i
difícils de definir de manera general i objectiva, sobretot quan ja no només
són creences internes, sinó que també existeix la influencia externa de
l'entorn social. És molt possible que aquest sigui l'origen de, com afirmen
Latorre i Blanco a l'article Algunos conceptos clave en torno a las creencias
de los docentes en formación, "el concepto de creencia, de creencias
docentes, no disfruta aún de unanimidad entre los diferentes autores que se han
acercado a su estudio."
Si hem de vincular aquesta entrada amb l'observació de l'activitat
descrita a l'entrada "La classe dels ferrerets", crec que es poden
identificar una sèrie de creences que la mestra ja té implícites,
interioritzades. Per començar, pens que aquesta mestra té la creença profunda
que s'ha d'escoltar als infants i per continuar com a creença base d'aquesta
actuació docent, que els projectes són una bona dinàmica de treballar amb els
infants més petits. També creu, que la imitació és una eina bàsica per a
l'aprenentatge de nous coneixements. Tot i això quant al que fa a la manera de
plantejar situacions educatives.
Pens que aquesta observació, mostra una mestra que compleix un perfil
constructivista. D'una banda crec que la mestra estableix reptes assumibles, ja
que cada infant va travessar la filera de caixes aixi com va voler (uns drets,
altres de grapes, d'altres botant...), això ho podem relacionar amb la Zona de
Desenvolupament Proper nomenada per Vigostky. D'altra banda, veim com la mestra
creu en la interacció com a forma d'aprenentatge, segons Piaget (1969) el
coneixement es construeix a partir de la interacció amb el medi que fa que el
nin integri informació nova (desequilibri- assimilació-acomodació- equilibri).
La mestra proposa situacions que donen resposta als interessos dels infants,
aquests descobreixen i experimenten noves situacions participant activament en
la creació dels nous aprenentatges. Aquests són de més permanència i són
funcionals per a altres situacions, per tant es parla d'afavorir l'adquisició
d'aprenentatges significatius (Ausubel, 1983). Quant al que fa a la creença de
que la imitació és una bona eina d'aprenentatge, crec que és una clara mostra
de la proposta pedagògica del psicòleg Bandura, que sosté que els humans
adquireixen habilitats i coneixements de manera operant i instrumental, i que
aquestes s'imiten i reforcen per modelatge.
Quant al que fa a resolució de conflictes, recordem que entre els
infants es començaren a donar algunes disputes pel número de caixes oferides i
l'administració i ús que en feien d'elles. Per tal de plantejar una solució als
infants, la mestra proposa fer dues fileres de caixes i començar a guardar
torn. Aquí hi ha la creença de que les discussions per qüestions de possessió o
utilització d'objectes, es poden resoldre guardant torn. És possible que pugui
existir una infinitat d'opcions per resoldre aquesta situació, però trob
aquesta proposta bastant adient, des de la ignorància de no poder vincular-la a
cap teoria pedagògica concreta.
Tal vegada és una manca d'experiència a les aules allò que em suposa una
visió tan positiva de l'únic model docent que he tengut fins a dia d'avui, però
crec que les seves actuacions són correctes i coherents i que estan
fonamentades de manera teòrica i no són intervencions a l'atzar.
Tot i així podríem suggerir a la tutora d'aula, algunes preguntes que la
convidassin a ella a la pròpia reflexió:
- Quin/s objectiu/s et proposes aconseguir a l'hora de plantejar aquest
projecte
- Quines creences creus que tens tu, per treballar d'aquesta manera?
- Penses que aquestes creences condicionen la teva manera d'actuar?
- Aquestes creences tenen darrera una fonamentació teòrica?
- Penses que els infants els estan assolint?
- Penses que aquest projecte et comporta a tu algun aprenentatge
significatiu?
- Creus que el projecte es podia haver plantejat de manera diferent o
més adequada?
- Quina és la manera més adequada d'avaluar un projecte d'aquest tipus?
A aquesta entrada pens que he treballat les següents etiquetes: Per
començar he triat l'etiqueta 1.1. ja que he necessitat relacionar l'actuació
amb uns fonaments teòrics I per això necessitava fer una recerca; a continuació
la 1.2., ja que m'he hagut de plantejar si aquesta observació feia referència a
una bona actuació professional o no i fer-ne una reflexió envers aquesta, junt
amb aquesta competència, crec que de la mà, es treballa la 1.4. per arribar a
les conclusions contrastant l'observació amb la fonamentació teòrica. Seguit he
introduït l'etiqueta 2.2. que possiblement sigui la més important, ja que estem
parlant de creences de manera explícita. I en darrer lloc crec que he treballat
la competència 4.1., ja que després de la recerca he hagut de identificar quins
eren els marcs teòrics que podien justificar les pràctiques d'aquesta mestra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada